Luonnollinen jatkumo (25.3.2022)

Tämänkertainen blogikirjoitus tulee lääkekehityksen johtotehtävissä toimivalta Maria Lahtiselta, joka palaa oman toimensa ohella henkisille ja akateemisille juurilleen Luonnollista kemiaa -hankkeen mukana (kts. asiaa aiemmin sivunnut blogi täältä). Voit seurata Marian toimia hankkeen puitteissa tutkimusryhmämme Instagram-tilin (@ncrg_utu), mutta myös Marian oman asialle pyhitetyn Instagram-tilin (@luonnollisia_jatkumoita) kautta.

Luonnollinen jatkumo (by Maria Lahtinen)

Sisälläni on jo pitkään kytenyt tarve hyödyntää työmatkan varrella kertynyttä luonnontiedeosaamista ja kemian ymmärrystä johonkin tärkeään. Puhe ilmasto- ja luonnonmonimuotoisuuskriiseistä suorastaan pakottaa tekemään jotakin, mutta minua on jarruttanut se, että haluaisin löytää ne oikeasti vaikuttavat teot kaikenlaisen viherpesun joukosta. Saara Kankaanrinnan ja Ilkka Herlinin kolumnikokoelma ”Luonnollisia ajatuksia” (2021) oli kirja, joka jotenkin selkeytti sitä mitä haluan tehdä – ensin ymmärtää erilaisten ekotekokandidaattien kaikki elinkaarivaikutukset ja sitten valita niistä toteutettavaksi sellaiset, joiden vaikutuksista vakuutun.

Kun omat aivot eivät riitä tuottamaan toimivaa konseptia, pitää ottaa parviäly avuksi. Heitin hieman epämääräistä ja epärealistiseltakin tuntuvaa haaveiluani entisten erityisosaamisten – minun tapauksessani siis osaamista luonnonyhdisteiden kemiasta ja toisaalta kemiallisesta analytiikasta lääketeollisuusympäristössä – valjastamisesta vapaaehtoistyöhön someen ja riemukseni täkyyn tarttui muinaisen väitöskirjani ohjaaja, kemian professori Juha-Pekka Salminen (JP). Mahdottomasta alkoikin yhtäkkiä tuntua tulevan mahdollista, kun selvisi, että JP on nykyään sekä luonnonyhdisteiden kemian professori että toimii lääkekehityksen kemian alalla (molemmat erityisosaamiseni!) ja että hänellä on käynnissä ”Luonnollista kemiaa” -hanke. Hanke, jonka tarkoituksena on kasvattaa tietoisuutta maailman kasvien yhdistemonimuotoisuudesta ja niiden merkityksistä erilaisissa vuorovaikutuksissa.  Hanke, jossa hyvinkin voisi olla elintilaa vapaaehtoistyöntekijälle, joka voisi toisaalta tuoda ulkopuolisia ajatuksia tutkimuksen tekemiseen ja siitä eri kohderyhmille kertomiseen sekä toisaalta toimia elävänä esimerkkinä siitä, miten luonnonyhdistekemistin koulutus on ollut loistava pohja myös lääkekehitysuralle erilaisten labrojen kautta johtotehtäviin asti. Hanke, jossa myös itse voisin saada mahdollisuuden pitkästä aikaa päästä laboratorioon tutkimaan kasvien yhdisteitä ja niiden merkityksiä.  Saada mahdollisuuden palata erityisosaamisteni juurille (ja lehdille).

Omasta mielestäni tässä on nyt syntymässä aika ilmeinen ”match-made-in-Turun yliopisto”. Mahdollisuus yhdistää minussa (ja varmaan monissa muissakin) oleva halu ymmärtää luontoa ja sen tapahtumia nykymaailman tilassa, jossa ilmasto muuttuu ja biodiversiteetti on vaarassa. Ja tehdä jotakin noiden muutosten pysäyttämiseksi. Sekä se tosiasia, että biologisten lääkkeiden kehitys kehittyy ja analytiikkaosaamisen pitäisi kehittyä niissäkin vastaavaksi kuin mitä pienmolekyylien ja niitä haastavampien luonnonyhdisteiden analytiikassa käytetään. On kutkuttavaa, että inspiraatiota minulle antanut ”Luonnollisia ajatuksia” -kirja, on nyt johtanut siihen, että voin tehdä jotakin ”Luonnollista kemiaa” -projektin hyväksi. Se tuntuu ainoalta oikealta luonnolliselta jatkumolta kohti parempaa maailmaa. Ilmoittaudun siis vapaaehtoiseksi tähän hankkeeseen.

Maria Lahtinen, FT, ex-luonnonyhdistetutkija, nykyinen lääkealan johtaja, sillanrakentaja ja maailmanpelastajatar